Ce este SEO: Ghid complet de optimizare a site-ului

SEO Genius » Blog » Ce este SEO: Ghid complet de optimizare a site-ului

SEO este abrevierea de la Search Engine Optimization, iar în ultimii ani acest termen a luat amploare și a devenit vital pentru toate site-urile online, fie că vorbim despre magazine online sau site-uri de prezentare.

SEO este un proces care se află într-o continuă schimbare. Spuneam mai sus că a devenit vital pentru toate site-urile din mediul online, mai ales in contextul generat de pandemie, iar acest lucru este susținut de rolul pe care-l are: realizat într-un mod profesionist acesta poate genera venituri uriașe pe termen lung.

Ei bine, în acest articol îți vom explica ce înseamnă SEO, în ce constă și care este rolul său. Cu siguranță acest ghid te va ajuta să cunoști principiile de baza ale acestui domeniu, dar și alte informații utile.

Ce este SEO? (Search Engine Optimization)

SEO este acronimul folosit pentru “Search Engine Optimization”, ceea ce prin traducere înseamnă “Optimizarea Motorului de căutare”. Astfel, SEO este o ramură a marketingului digital care are ca scop îmbunătățirea poziției cuvintelor cheie în rezultatele organice ale motoarelor de căutare.

Optimizarea site-ului pentru rezultatele Organice sau SEO este unul dintre cele mai bune instrumente de marketing pe care aproape orice tip de business îl poate folosi pentru câștigarea și îmbunătățirea vizibilității online, deoarece creșterea vizibilității în Google Organic reprezintă o creștere naturală și o investiție pe termen lung, care va
rămâne chiar și după încheierea colaborării. În termeni simpli, înseamnă procesul de îmbunătățire a site-ului dvs. prin creștea vizibilitatii acestuia pentru căutări relevante. Cu cât vizibilitatea paginilor site-ului este mai bună în rezultatele Google, cu atât este mai probabil să atrageți clienți potențiali și existenți în afacerea dvs.

Cum a apărut SEO?

Noțiunea de SEO a apărut prin anii `90, adică în epoca timpurie a internetului. Pe atunci existau doar câteva milioane de site-uri și spuneam câteva deoarece acum sunt peste 25 de miliarde. Tot atunci au apărut și primele motoare de căutare, aparent simple, care indexau bine conținutul de pe web și creau un punct de pornire al navigării. Pe atunci ele au reușit să devină cea mai importantă sursă de trafic pentru site-urile web. De aici s-a născut și nevoia controlului conștient în procesul de creștere a vizibilității în motoarele de căutare, iar așa a apărut noua știință intitulată SEO.

SEO are la bază un set de principii și operațiuni efectuate de specialiști ai acestui domeniu, scopul lor fiind creșterea pozițiilor cuvintelor cheie de interes, in rezultatele organice Google.

Și totuși… ce presupune SEO?

La nivel principial, optimizarea SEO este compusă din două categorii: SEO On Page și SEO Off Page.

SEO On page are rolul de a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă despre ce este vorba în site. Motoarele de căutare cunosc site-ul citind codul, adică limbajul de programare din spatele acestuia. Pentru că ne dorim ca motorul de căutare să înțeleagă exact scopul site-ului nostru, se impune necesară optimizarea SEO On Page. Cateva dintre optimizarile On Page sunt:

Optimizarea SEO Off Page le arată motoarelor de căutare că site-ul tău este de încredere. Pentru a înțelege mai bine acest lucru, hai să urmărim exemplul de mai jos:

Tu ai un site care comercializează jucării, iar principalul tău competitor are același obiect de activitate. Pratic aveți site-uri asemănătoare, conținut similar și elementele tehnice (seo on page) optimizate.

Cum știe motorul de căutare să diferențieze cele două site-uri?

Ei bine, metodă folosită de Google și de alte motoare de căutare este una relativ simplă: analizează opiniile venite din exterior. Practic, motoarele de căutare analizează câte site-uri fac referire prin link-uri către site-ul tău.

Astfel, dacă spre site-ul tău de jucării fac trimitere alte 30 de site-uri cu notorietate și de încredere, iar spre site-ul competitorului tău fac trimitere două 3 site-uri slabe din punct de vedere calitativ, Google îți va acordă ție votul de încredere și site-ul tău va fi poziționat înaintea celui al competitorului. Link-urile de la domenii externe se integreaza in contexte naturale prin articole de native advertising, iar fiecare link contribuie la cresterea autoritatii site-ului (domain raiting). Acest domain raiting poate avea o valoare intre 0-100 (100 reprezentand cel mai bun scor).

Continuam aprofundarea subiectului și în mod logic va apărea următoarea întrebare:

Care este diferența dintre SEO și SEM?

Și aici ne referim strict la diferența dintre rezultatele organice și rezultatele plătite. Astfel, SEM este acronimul de la “Search Engine Marketing” și reprezintă o ramură mult mai amplă a marketingului digital care încorporează și SEO. Sem este compus atât din rezultate de căutare plătite cu ajutorul instrumentelor de Google Ads pentru Google spre exemplu, cât și din rezultate de căutare organice. Așadar, o strategie de SEM are la baza atât publicitatea plătită cât și tehnicile SEO. Tehnicile și metodele folosite trebuie să fie monitorizate și actualizate în mod continuu în raport cu schimbările motoarelor de căutare.

O altă diferența dintre cele două constă în faptul că prin optimizare SEO poți obține trafic organic pe site-ul tău, însă într-o perioada de timp mai lungă. Pe de cealaltă parte, prin intermediul SEM rezultatele obținute sunt mult mai rapide, însă va trebui să plătești de fiecare dată când un utilizator îți accesează site-ul, iar odata ce doresti oprirea campaniei, vei pierde si traficul respectiv.

Ce este traficul organic?

Am tot vorbit in paragrafele anterioare despre traficul organic așa că este esențial să-l definim. Traficul organic este termenul utilizat pentru a descrie vizitele de pe un website care provin din rezultatele afișate în mod organic, nu din reclame plătite.
Spre exemplu, utilizatorii tastează o căutare într-un motor de căutare. În acel moment lor li se prezintă un set de rezultate care constă în clasificare paginilor pe primele poziții din SERP, în mod organic. De asemenea, este prezentat și un set de anunțuri, notate cu “AD”. Practic, traficul organic se referă strict la utilizatorii care accesează site-urile afișate în lista rezultatelor neplatite, cele care nu au notarea “AD”.

Cum funcționează motoarele de căutare?

Pentru o înțelegere mai profundă a SEO este esențial să înțelegi și principiul de funcționare al motoarelor de căutare. Motoarele de căutare reprezintă portalul prin care utilizatorii accesează informațiile aflate pe internet. Google, Bing, Yahoo Search sunt doar câteva dintre ele. La exterior toate motoarele de căutare au o interfață simplă, însă în spatele ei se află mii de microprocesoare și algoritmi care analizează permanent și indexează conținutul pe care noi îl primim.

In continuarea articolului vom vorbi exclusiv despre motorul de cautare Google, fiind si cel mai accesat.

Crawling – scanarea Google a site-urile

Pentru a descoperi toate paginile existente pe Internet, Google folosește programe numite spider sau crawlers cu care scanează toate site-urile, iar apoi le stochează și organizează pe niște servere uriașe. Astfel, site-urile sunt memorate în baze de date și organizate în funcție de mai multe criterii. Imagineaza-ti-l pe Google ca pe o biblioteca, loc în care cărțile sunt ordonate după gen, autori, publicare, etc.

Așadar, atunci când tu faci o căutare pe Google, el caută în baza sa de date fiecare pagină care conține termenii de căutare introduși de tine și îți prezintă sute de rezultate posibile. Pentru a organiza rezultatele și a se asigura că îți furnizează răspunsul pe care tu îl cauți, Google analizează elementele on page și off page ale site-ului. Astfel, așa își da seama care este cel mai bun pentru interogarea făcută de tine.

În ce constă optimizarea SEO?

Așa cum spuneam și mai sus, optimizarea SEO este formată din două tipuri de proceduri:

In continuare, vom detalia procesul de optimizare SEO, prezentand pasii esentiali:

Keyword Research – identificarea intențiilor de căutare

Identificarea si alegerea cuvintelor cheie este etapa inițială și fundamentală în orice campanie SEO. De succesul ei depinde analiza precisă a cuvintelor cheie pe care trebuie să le folosești, iar alegerea lor se efectuează cu instrumente profesionale sau analiza concurenței. Prin procesul de keyword research aflam care este dimensiunea pietei catre care ne adresam, care sunt cele mai importante cuvinte cheie dar si ce sezonalitate au acestea (in ce luni sunt mai cautate). Cuvintele cheie se împart în mai multe categorii, în funcție de anumite criterii precum:

Cuvinte cheie alese în funcție de lungime:

Cuvinte cheie în funcție de intenția de căutare a utilizatorului:

Este foarte important sa identifici toate cuvintele cheie prin care se poate ajunge la serviciu sau produsul oferit prin intermediul site-ului si sa prioritizezi cuvintele cheie in functie de resursele disponibile. De exemplu, nu este recomandat ca un site nou sa aiba focus doar pe cuvintele cheie cu cel mai mare volum, deoarece rezultatele vor intarzia sa apara.

Analiza competitorilor

Analiza competiției este o altă etapă esențială care face parte dintr-o campanie de optimizare SEO. Această analiză îți oferă informații relevante despre competitorii tăi, precum și informații ce țin de tacticile înșelătoare folosite de concurență sau surse noi de websiteuri pentru o campanie de continut.

Analiza concurenței este eficienta pentru că are puterea de a influența deciziile pe care le ei cu privire la strategia ta de marketing online. Aceasta trebuie efectuată cu periodicitate, lunar, trimestrial, semestrial sau chiar anual. Prin analiza competitorilor poti identifica noi oportunitati, tactici de optimizare care au avut un impact pozitiv asupra vizibilitatii site-urilor.

Tehnic SEO și Optimizare on-page

Revenim și aprofundăm optimizarea seo on page sau tehnic seo așa cum mai este denumită. Tehnic SEO reprezintă totalitatea activităților de optimizare a conținutului paginilor unui site, optimizarea codului HTML, optimizarea conținutului de tip text, a link-urilor interne și optimizarea imaginilor din site.

Content marketing – optimizare și dezvoltare conținut SEO

Strategia de continut este o strategie de marketing focusată pe crearea și publicarea conținutului relevant care îți ajuta site-ul să atragă clienți. Această tehnică s-a dovedit extrem de eficientă în campaniile care au ca scop generarea de lead-uri, educarea pieței și creșterea brand awareness-ului.

Conținutul este o parte extrem de importantă a optimizarii SEO. Astfel, este cu adevărat necesar că un site să conțină texte utile și interesante care să ofere utilizatorilor informațiile de care au nevoie și să obțină o poziționare bună în SERP. Contextul creat trebuie să conțină cuvinte cheie și să aibă legătură cu tema site-ului tău. Acesta trebuie să fie scris într-un mod natural, să fie unic și structurat cu atenție, astfel să fie ușor de citit și interpretat.

Fara continut optimizat SEO, motorul de cautare nu va vedea site-ul ca fiind relevant pentru serviciul sau produsele oferite.

Link building (optimizare off-page)

În traducere liberă, Link Building înseamnă “construcția sau construirea de link-uri”. Simplu spus, această tehnică presupune obținerea de link-uri de la alte site-uri web către site-ul tău. Google percepe link-urile că fiind niște voturi de încredere atribuite site-ului tău și astfel îl ajută să-ți urce site-ul în clasament.

Motoarele de căutare folosesc algoritmi diferiti pentru a clasa website-urile în SERP, astfel acestea sunt un semnal puternic pentru ele. Pentru a crea o strategie bună de link building trebuie să ții cont de urmatoarele elemente:

Cât de importantă este optimizarea SEO?

Rezultatele organice reprezintă mai mult de 50% din totalul pieței care se adresează pentru marea majoritate a business-urilor din online. De asemenea, rezultatele organice sunt si cele mai credibile pentru utilizatori. Potrivit unor estimări, s-a demonstrat că 94% dintre utilizatori preferă rezultatele organice Google, față de reclamele plătite care au un procent de doar 6%. Motivul: rezultatele organice oferă mai multă încredere.

De asemenea, s-a constatat că prin SEO ajungi la client încă din momentul în care acesta dorește să se informeze despre un anumit serviciu sau produs. Cercetările au arată că 62% dintre utilizatori se documentează înainte să achiziționeze un produs / serviciu. Principalul scop al unui site web este să fie clasat în prima pagină cu rezultate Google, întrucât ~75% dintre utilizatori nu ajung niciodată în pagină 2 Google.

Cine are nevoie de promovare SEO?

Promovarea SEO se adresează tuturor business-urilor pentru care există interes în mediul on-line. Singura excepție este reprezentată de produsele / serviciile care nu sunt căutate și trebuie făcute cunoscute, iar promovarea SEO nu va ajuta foarte mult.

De asemenea, o campanie SEO este potrivită pentru tine dacă îți dorești să obții pe lângă utilizatorii noi și posibili cumpărători, vizibilitate și branding, dacă îți dorești să construiești credibilitate pentru afacerea ta și dacă îți dorești să cresti reach-ul afacerii tale online.

Servicii de optimizare: Campanie sau Strategie SEO?

Seo Genius îți oferă două tipuri de servicii seo profesionale:

Serviciul de Campanie SEO cuprinde implementarea planului, redactarea și publicarea conținutului, monitorizarea constanta, stabilirea obiectivelor, adaptarea strategiei în funcție de evoluția campaniei și raportarea lunară personalizată.

Strategia SEO, în schimb, se referă la realizarea planului de care ai nevoie pentru a îmbunătăți vizibilitatea în Google, fără implementare sau monitorizare. De asemenea, prin serviciul “Strategie SEO” ne dorim sa oferim o colaborare de tip “one-time“, fara obligativitatea unui contract pe termen lung, prin acest serviciu beneficiati rapid de toate recomandarile necesare pentru optimizare site-ului si a topicurilor aflate in focus.

Cât durează până văd rezultatele unei campanii SEO?

Perioada în care încep să se vadă rezultatele unei campanii SEO este variabilă și depinde de mai mulți factori. Pentru a răspunde cât mai simplu, această variază între 3 și 12 luni.

Factorii care afectează poziționarea unei pagini web în SERP sunt destul de mulți, însă primul ține de piata si de site-urile competitoare – o nisa competitiva necesita o investitie si un interval de timp mai mare. Apoi urmează bineînțeles calitatea livrabilelor SEO si experienta specialistilor.
În orice caz, pentru a avea rezultate pe termen lung trebuie să investești în mod constant în SEO, atata timp cat colaborarea devine una sustenabila si profitabila de ambele parti.

Concluzie

SEO este o strategie în care este nevoie de o gândire analitică, implicare totală și răbdare în așteptarea rezultatelor. Să înveți SEO nu este imposibil, însă dacă vrei să te focusezi pe creșterea afacerii tale din toate punctele de vedere, poți apela la serviciile unor specialisti SEO care să-ți creeze, măsoare și livreze obiectivele dorite.

Data articol: 20 ianuarie 2024