Strategie SEO: Calea catre vizibilitate, trafic si conversii
Motoarele de căutare reprezintă sursa principală de trafic pentru site-ul tău, ceea ce înseamnă că obținerea unui loc în prima pagină de rezultate este esențială pentru a vedea succesul pe termen lung. Cum poți face asta? Cu ajutorul specialiștilor care oferă servicii SEO. Pentru început, trebuie să știi că o strategie SEO nu include doar un set de reguli, care funcționează robotic și, odată aplicate, site-ul tău va înregistra rezultate spectaculoase ani la rând. Este, de fapt, o abordare mult mai complexă, una care necesită timp, atenție, eforturi constante și, bineînțeles, o serie de tehnici de lucru. Dacă ești deja interesat de o colaborare cu specialiștii în domeniu, te invităm să descoperi, din rândurile următoare, ce este o strategie SEO, dar și cum arată calea către vizibilitate, trafic și conversii.
Ce conține o strategie SEO?
Pe înțelesul tuturor, strategia este un plan care te ajută să îți îmbunătățești vizibilitatea, dar cum nu poți obține cele mai bune recomandări peste noapte, va fi nevoie, pentru început de stabilirea unor obiective și de o analiza minuțioasă. Detaliem mai jos.
Stabilirea obiectivelor
Crearea unei strategii SEO pornește de la un obiectiv sau de la mai multe obiective bine stabilite. E important să-ți setezi un scop pentru a ști cum să acționezi și ce rezultate să măsori la final, iar această regulă nu se aplică doar în digital marketing. În cazul de față îți poți propune, de exemplu, să crești traficul organic cu un anumit procent în următoarele 6 luni, să te clasezi pe primele 3 poziții în rezultatele organice cu anumite cuvinte cheie, să crești rata de conversie a vizitatorilor organici cu un anumit procent în următorul trimestru, să crești numărul de mențiuni online etc.
Analiză SEO
Ulterior se face o analiză complexă, cu ajutorul căreia se va stabili care este poziția site-ului, care este potențialul acestuia, dar și ce obiective se pot adăuga pe lista furnizată inițial, iar aici putem menționa următoarele:
- Analiza competiției: Pentru a ști unde te poziționezi, este important să-ți cunoști competitorii. Astfel, analiza SEO își propune să identifice informații prețioase despre principalii tăi concurenți. Punctual, vei afla ce scor de vizibilitate are fiecare, care sunt cuvintele cheie folosite, dar și care este traficul atras în baza acestora, ce conținut publică în online etc. Trebuie să știi ce strategii folosesc cei cu care te afli în competiție. Doar așa poți găsi elementele cu care te poți diferenția.
- Analiza cuvintelor cheie: Atunci când caută informații, produse sau servicii, utilizatorii folosesc anumite expresii. Identificarea acestor cuvinte cheie te va ajuta să te adresezi potențialilor clienți, cei care sunt interesați de ceea ce vinzi și, mai mult, să ajungi mai aproape de ei – în prima pagina cu afișările rezultatelor organice. Astfel, se va analiza poziția pe care o ocupă site-ul tău pentru cuvintele cheie relevante în competiție, volumul de căutări și variația acestuia în funcție de anumite perioade din an, gradul de dificultate al fiecărui cuvânt cheie în parte etc.
- Analiza tehnică a site-ului: Dacă până acum credeai că o strategie se referă doar la partea de conținut, noi suntem aici pentru a te lămuri. Analiza tehnică și aplicarea metodelor de optimizare contează enorm pentru site-ul tău. Google se folosește de crawling pentru a scana, memora și organiza site-urile în sertarele lui. Acestea sunt stocate în funcție de diferite criterii, pregătite pentru a fi scoase în față, atunci când un utilizator intenționează să ajungă la informații, produse sau servicii specifice. Există mai multe instrumente care se folosesc pentru a accesa toate paginile, depistând eventualele probleme care țin de crawling și arhitectura URL-urilor, dar și de alte aspecte, precum: conținut duplicat, probleme de răspuns, probleme cu optimizarea titlurilor, meta titlurilor și meta descrierilor, nevoia de a se crea pagini suplimentare, sitemap (harta site-ului), textul alternativ (ALT) etc.
- Analiza datelor din Google Search Console și Google Analytics: O componentă esențială în creionarea strategiei este analiza acestor date. Pe lângă identificarea cuvintelor cheie și analiza performanței CTR (click-through rate), poți ajunge la alte informații importante, precum: identificarea erorilor de indexare (cele care împiedică site-ul tău să apară în paginile cu afișările organice), mobile usability (optimizarea pentru dispozitivele mobile este un factor de ranking important), sursele de trafic organic și comportamentul utilizatorului (ce pagini accesează potențialii clienți în site-ul tău, cât timp petrec acolo și cum acționează) etc.
- Analiza business-ului: O altă componentă a analizei SEO face referire la obiectivele de business. Pentru a stabili, cu precizie, care este publicul țintă și cine sunt principalii competitori, trebuie să ai o imagine foarte clară a business-ului tău. Practic, trebuie să știi care sunt cele mai vândute produse sau servicii, care sunt categoriile care prezintă un interes mai ridicat, care sunt produsele sau serviciile pe care intenționezi să le introduci în site etc.
Crearea strategiei SEO
Am definit obiectivele și am făcut o analiză riguroasă. Acum este momentul să afli cum se construiește o strategie SEO:
- SEO on page și tehnic SEO: În procesul de optimizare SEO, un rol esențial îl are atenția sporită asupra site-ului tău, înainte de a crea legături cu alte site-uri cu autoritate. Vom dezbate și acest subiect mai jos. Revenim la optimizarea site-ului SEO, iar aici facem referire la o serie de recomandări, precum: reformularea titlurilor și subtitlurilor, îmbunătățirea conținutului, optimizarea imaginilor, îmbunătățirea vitezei de încărcare și îmbunătățirea experienței utilizatorului, îmbunătățirea URL-urilor, crearea de legături interne, adăugarea butoanelor noi etc.
- Keyword research: Spuneam mai sus că, identificarea cuvintelor cheie relevante pentru afacerea ta este un pas esențial pentru a ajunge în atenția posibililor clienți. Dar ce faci mai departe cu ele? Ei bine, acesta este doar începutul, o primă etapă din strategie.
- Dezvoltarea conținutului relevant: În lipsa unui conținut unic, relevant, ușor de parcurs și înțeles, motoarele de căutare vor considera că site-ul tău nu prezintă un interes crescut pentru utilizatori, deci nu îi va găsi un loc în primele afișări. Fie că vorbim despre articolele de blog ori despre celelalte pagini din site, conținutul trebuie să fie original, educativ, atractiv, logic, optimizat și actualizat. Fiecare text trebuie să răspundă nevoilor potențialilor clienți, cei care caută produse sau servicii similare cu cele care există în ofertă.
- Backlinking: Pe lângă eforturile depuse pentru optimizarea site-ului SEO, e important să discutăm și despre link building – un alt element important pentru o strategie eficientă. Motoarele de căutare vor aprecia conținutul valoros al site-ului tău, la fel cum vor aprecia și lipsa erorilor tehnice. Cu toate acestea, se vor simți mult mai confortabil atunci când alte site-uri cu autoritate vor face trimitere către tine. Pentru motoarele de căutare, acest schimb de link-uri este privit cu încredere, considerând că utilizatorii vor accesa informații utile și că vor ajunge la produse și servicii valoroase.
Când este recomandată o strategie SEO?
O strategie SEO îți poate schimba mult traiectoria și felul în care ești privit în piață. Putem spune că orice business poate cere ajutorul specialiștilor, cu condiția ca produsele sau serviciile din ofertă să prezinte interes pentru consumatori. Strategia de SEO este recomandată celor care își doresc să atragă mai mulți vizitatori pe site, prin rezultate organice, celor care își doresc să atragă mai mulți clienți potențiali și, implicit, să vândă mai mult, celor care își doresc să lucreze la brand awareness (gradul de recunoaștere al business-ului), dar și celor care vor să se poziționeze favorabil în fața competiției.
Secretele unei strategii SEO eficiente
O strategie SEO de succes nu se poate baza pe secrete, ci pe un cumul de factori: tehnici și tactici de analiză, optimizare, perseverență, timp și atenție. Totuși, putem menționa o serie de elemente care pot face diferența dintre o strategie bună și una care are nevoie de îmbunătățiri. Printre acestea se numără:
Indexarea motoarelor de căutare
Indexarea este procesul prin care Google reușește să analizeze și să stocheze site-urile. Aici există câțiva factori determinanți:
- Crawling: Google este ajutat de niște programe speciale, denumite în literatura de specialitate „crawles”, pentru a trece prin toate site-urile. Structura cât mai clară a paginilor web, navigarea ușoară și intuitivă, viteza de încărcare, dar și alte elemente on page și off page îl vor determina pe Google să considere că site-ul tău este unul de încredere și relevant pentru interogările specifice audienței tale.
- Conținut relevant: Tot Google caută pagini cu conținut unic, optimizat, educativ și, într-un cuvânt, valoros. Am discutat despre acest aspect mai sus.
- Erori tehnice: Indexarea poate fi afectată și de diferite erori de cod sau alte probleme tehnice.
Tot la acest capitol, putem discuta și despre indexarea pentru dispozitivele mobile. Cum, majoritatea utilizatorilor caută informații de pe dispozitivele mobile, Google va analiza și versiunea pe care aceștia o văd atunci când accesează site-ul tău. Dacă site-ul tău beneficiază deja de o versiune tip user friendly, generând conținut similar pe orice tip de dispozitiv, fără erori și alte probleme, înseamnă că nu trebuie să-ți faci griji. În schimb, dacă utilizatorii întâmpină dificultăți atunci când navighează pe site, va trebui să prioritizezi și acest lucru.
Keyword research de calitate
Ne întoarcem la cuvintele cheie și la conținutul calitativ – acest combo perfect, care contribuie la creșterea autorității site-ului. Cuvintele se aleg în funcție de specificul activității, iar conținutul trebuie să ofere detalii precise și informații ușor de înțeles.
Monitorizare și adaptare constantă
Pentru a te asigura că strategia abordată este și una eficientă, va trebui să urmărești rezultatele, identificând atât punctele tari, cât și punctele slabe. Așa se pot obține informații relevante și se pot optimiza tehnicile care nu înregistrează succesul dorit. În plus, strategia trebuie să se adapteze noilor schimbări. Algoritmii motoarelor de căutare se modifică destul de des.
Care este planul de implementare al unei strategii SEO?
Spuneam mai sus că prin strategie SEO facem referire la un plan personalizat, unul de care orice business poate avea nevoie pentru a-și îmbunătăți vizibilitatea. Pentru a implementa acest plan de acțiune, ai nevoie de o campanie SEO. Astfel, specialiștii se vor ocupa de:
- Stabilirea obiectivelor;
- Analiză și research;
- Rezolvarea erorilor tehnice;
- Redactarea și publicarea de conținut, atât on page, cât și off page;
- Monitorizare permanentă;
- Adaptare, în funcție de evoluție și schimbările din piață;
- Raportare.
În cât timp vor apărea primele rezultate?
SEO implică timp, așa cum spuneam încă din primele rânduri. Astfel, se recomandă să îți setezi așteptări realiste, documentate de situația inițială a site-ului tău. În linii mari, rezultatele apar într-un interval de 3-12 luni. Care sunt factorii determinanți? Răspunsul ar trebui să fie destul de intuitiv: nivelul competiției, noutatea site-ului, calitatea implementării planului de acțiune, dar și alți factori externi. Aici putem menționa și costul campaniei SEO, care poate fi diferit pentru fiecare business în parte. Acesta variază în funcție de tipul business-ului și obiectivele acestuia, în funcție de bugetul alocat, de experiența specialistului etc.
Cum poți monitoriza eficiența unei strategii SEO?
Rapoartele SEO periodice îți pot furniza o imagine cât mai clară cu privire la modul în care evoluează strategia abordată. Atunci când se analizează eficiența, se măsoară, în primul rând, poziția în paginile de rezultate ale motoarelor de căutare (SERP), dar există și alte elemente deosebit de importante, printre care:
- CTR: Site-ul tău se află în prima pagină a afișărilor organice. Bun, dar câți utilizatori îl accesează?
- Rata de respingere: Câți oameni intră pe site, dar nu interacționează cu produsele, serviciile sau link-urile create?
- Engagement rate: Câți utilizatori rămân conectați și chiar accesează link-urile tale sau trimit un chestionar?
- Autoritatea domeniului: Cât de des apare site-ul tău în afișările generate, comparativ cu site-urile concurente?
- Fidelizarea vizitatorilor: Dacă utilizatorii se întorc în mod regulat pe site-ul tău, înseamnă că informațiile, serviciile sau produsele pe care le oferi îi atrag și îi fidelizează. Sigur faci ceva bine.
- Trafic organic: Care sunt cuvintele cheie pe care utilizatorii le folosesc pentru a ajunge la tine? Care este momentul din zi în care site-ul înregistrează cele mai multe accesări? Traficul organic cuprinde numărul de utilizatori care intră pe site, după ce acesta a apărut în căutările lor.
- Sănătatea tehnică a site-ului: Câte erori tehnice (lipsa meta descrierilor, conținut duplicat, erori 404 etc) a înregistrat site-ul tău în ultima perioadă?
În definitiv, măsurarea unei strategii SEO are ca scop îmbunătățirea continuă a rezultatelor, iar cu acestă informație ajungem, pe finalul articolului, la ceea ce spuneam încă din introducere: SEO are nevoie de implicarea și expertiza specialiștilor, dar și de timp.
Importanța strategiei SEO se reflectă, așadar, într-o prezență online solidă și bine consolidată, în creștea constantă a traficului și conversiilor. O abordare structurată, concisă și prietenoasă, fără erori și probleme tehnice, îți va oferi șansa să îți construiești un nume vizibil în rândul potențialilor clienți.
Întrebări frecvente
Cum se începe dezvoltarea unei strategii SEO?
Analizează-ți obiectivele, identifică publicul țintă și cere un audit SEO pentru site-ul tău! Aceștia sunt primii pași pe care îi poți face pentru dezvoltarea strategiei de SEO.
Cum se poate obține un avantaj competitiv în SEO?
Avantajul competitiv se obține prin analiză permanentă și adaptare. Pentru a te diferenția, trebuie să le oferi potențialilor clienți un conținut interesant, corect și ușor de parcurs, dar și o experiență de navigare excelentă.
Cum se gestionează actualizările algoritmice ale motoarelor de căutare?
Pentru a face față noilor actualizări, trebuie să rămâi informat, să înțelegi schimbările și să acționezi în consecință. Aici intervine rolul specialiștilor în servicii de SEO.