Rata de conversie: ce este și cum poate fi îmbunătățită

SEO Genius » Blog » Rata de conversie: ce este și cum poate fi îmbunătățită

Rata de conversie este un indicator important al capacității site-ului afacerii tale de a convinge vizitatorii să facă acțiunile stabilite în strategia de marketing. Dacă te concentrezi doar pe creșterea traficului organic sau plasarea pe o poziție bună în rezultatele căutărilor, s-ar putea să pierzi din vedere motivul pentru care ai creat un site pentru afacerea ta: să câștigi clienți pentru produsele sau serviciile oferite. 

De aceea, în loc să te concentrezi doar pe aducerea mai multor vizitatori pe site-ul tău, poți să optimizezi experiența vizitatorilor pentru a-i transforma în clienți. Acest lucru implică îmbunătățirea navigării, claritatea mesajelor de marketing, oferirea unor produse și servicii de calitate, simplificarea procesului de achiziție și alte strategii care încurajează conversiile.

Citește mai departe pentru că vei afla tot ce trebuie să știi despre calculul, monitorizarea și optimizarea acestui indicator de performanță pentru a crește rata de conversie a afacerii tale. 

Ce este rata de conversie?

Înainte de a explica ce este rata de conversie, trebuie să definim cât mai clar termenul „conversie”. 

În marketing, conversia este o acțiune îndeplinită de un vizitator pe un site. Poate fi orice, de la o vânzare sau abonarea la newsletter, până la descărcarea unei broșuri digitale, crearea unui cont sau completarea unui formular. 

Ce înseamnă o rată de conversie bună în marketing? 

Acest lucru depinde de mai mulți factori, precum industria și nișa în care activezi, canalele prin care primești trafic, dispozitivele de pe care este accesat site-ul și obiectivele de business, printre altele. 

Există diferențe între ratele medii de conversie și între țări: în 2022, în România, rata medie de conversie pe dispozitive mobile a fost de 2,19%, iar pe desktop fiind și mai mare, de 2,71%1. Pentru Marea Britanie, însă, media a fost de 4,1%. Dacă ne raportăm la industrie, vom observa diferențe mari între industria produselor alimentare și cea de produse de lux, de exemplu (6,8% față de 1,1%)2.

Sursa: datareportal.com

Cum se calculează rata de conversie?

Formula de calcul pentru rata de conversie este foarte simplă și o poți aplica pentru orice tip de acțiune pe care dorești să o măsori. Împarte numărul total de acțiuni dorite realizate la numărul total de vizitatori sau de interacțiuni relevante pentru a obține rata de conversie.

De exemplu, dacă ai creat un landing page al cărei obiectiv este să adune abonări la newsletter și l-ai împărtășit pe social media, poți afla rata de conversie a fiecărui canal folosind formula de mai sus. 

Haide să vedem cum se calculează rata de conversie în acest caz! 

Dacă totalul vizitatorilor pe landing page-ul share-uit pe Facebook a fost 580, iar conversiile înregistrate pe acest canal au fost 9, atunci rata de conversie exprimată în procent este (9/580)x100, adică 1,55%.

Dacă rata ta de conversie este sub nivelul dorit sau sub media industriei tale, este timpul să  implementezi câteva tactici SEO pentru optimizarea acesteia. Îți recomandăm să apelezi la servicii SEO specializate, pentru a beneficia de o evaluare profesională a site-ului tău și pentru a dezvolta o strategie personalizată de optimizare a conținutului și a altor aspecte relevante pentru îmbunătățirea ratei de conversie.

Optimizarea ratei de conversie

Fie că ești implicat în gestionarea unui site de comerț electronic, conduci o echipă de marketing online sau ești responsabil pentru strategiile de SEO ale brandului tău, știi cât de importante sunt conversiile pentru afacerea ta. 

Optimizarea ratei de conversie (CRO – Conversion Rate Optimization) maximizează capacitatea ta de a atrage vizitatori activi, care cumpără produse, se abonează la newslettere, completează chestionare sau descarcă broșuri. Este un proces complex, iar impactul unui specialist SEO în această fază poate fi decisiv pentru succesul afacerii. 

Împreună cu acesta, vei putea crește rata de conversie urmând o serie de pași care pornesc dintr-o foarte bună cunoaștere a clienților tăi. Îi detaliem mai jos, alături de alte câteva recomandări generale care pot avea un impact pozitiv asupra ratei de conversie. 

Descoperă barierele

Pentru a înțelege de ce vizitatorii site-ului nu întreprind acțiunile dorite, trebuie să examinezi cu atenție fiecare etapă a pâlniei de vânzări. Acest proces își propune să identifice factorii care determină vizitatorii să părăsească site-ul fără a finaliza acțiunea dorită.

Utilizarea unor unelte de analiză web, cum ar fi Google Analytics 4 sau Hotjar Funnels, te poate ajuta în acest proces. Aceste unelte îți permit să vizualizezi fluxul de trafic prin site-ul tău. Identificând paginile cu rate ridicate de ieșire și analizând fiecare pas al pâlniei de vânzări, poți obține insight-uri cu privire la locul și motivul pentru care vizitatorii renunță.

Un alt tool, One2Target de la Semrush, se poate utiliiza pentru a înțelege demografia și comportamentul unei audiențe. O metodă care vine în completarea celor de mai sus, este să ceri feedback prin sondaje scurte pentru a identifica problemele specifice întâmpinate de utilizatori pe site. 

În final, prin combinarea acestor insighturi vei avea mai multă claritate asupra experienței utilizatorilor pe site-ul tău și vei putea propune câteva ipoteze de lucru pentru strategia de optimizare a ratei de conversie. 

Testează ipotezele

Folosește datele colectate în pasul anterior pentru a formula mai multe ipoteze care explică rata de conversie redusă, apoi testează-le. O metodă populară și eficientă este testarea A/B. 

Testarea A/B compară două versiuni ale unei pagini web care diferă printr-un singur element, cum ar fi un titlu, o imagine, un font, o culoare sau un CTA. Vizitatorilor site-ul le vor fi prezentate versiunile în mod aleatoriu, înregistrându-se modul în care aceștia interacționează cu fiecare variantă. Comparând performanța celor două variante, poți trage concluzii despre modificările care pot fi implementate pentru a îmbunătăți performanța paginii web.

Monitorizează creșterea ratei de conversie 

Pasul final este să analizezi rezultatele schimbărilor testate și să observi cum au influențat acestea rata ta de conversie. Pe măsură ce continui să iterezi și să ajustezi, vei observa o îmbunătățire treptată a ratei de conversie. 

Metode eficiente de optimizare a ratei de conversie 

CRO ar trebui să urmeze pașii menționați mai sus pentru a adopta o abordare personalizată, adaptată caracteristicilor specifice ale site-ului și industriei. Totuși, uneori, chiar și o schimbare mică poate avea un impact semnificativ. Iată cum mai poți crește rata de conversie a unui website:

De exemplu, conform unei statistici de la Forrester Research, 43% dintre utilizatori folosesc căsuța de căutare imediat după accesarea unui website, fiind de 2-3 ori mai predispuși să realizeze o conversie3.

O altă tehnică de optimizare a ratei de conversie care funcționează în cazul unui magazin online, de exemplu, este solicitarea review-urilor pe social media sau Local Search și o bună gestionare a celor înregistrate deja. Arătând că alți cumpărători au încredere în afacerea ta, vei câștiga mai multă credibilitate și încredere din partea potențialilor clienți. Recenziile pozitive pot influența deciziile de cumpărare și pot stimula conversiile.

Îmbunătățirea ratei de conversie se mai poate realiza și cu ajutorul unor produse de content marketing precum broșuri, ghiduri sau ebookuri gratuite. Dar, indiferent de ce fel de lead magnets creezi, trebuie să ofere valoare și să fie relevante pentru publicul țintă, motivând vizitatorii să întreprindă acțiunea vizată. 

Cum influențează SEO rata de conversie a unui site web?

SEO și CRO sunt două abordări diferite ale aceluiași obiectiv: de creștere a vânzărilor. Acestea se completează reciproc, cu SEO atrăgând trafic organic, în timp ce CRO îmbunătățește performanța site-ului și rata de conversie. 

Optimizarea conținutului pentru intenția de căutare

Printre acțiunile SEO cu cel mai mare impact asupra ratei de conversie se numără optimizarea conținutului pentru intențiile de căutare ale utilizatorilor. 

Marketerii utilizează patru categorii principale de intenție de cautare:

Pentru a optimiza rata de conversie a unei anumite pagini, de exemplu, aceasta ar trebui optimizată pe un cuvânt cheie tranzacțional, precum „cea mai bună friteuză cu aer cald”, nu pe un cuvânt cheie informațional, precum „rețete pentru friteuza cu aer cald”. 

Optimizarea titlurilor și meta descrierilor

Titlurile și descrierile meta pot influența atât poziționarea în căutările organice, cât și ratele de conversie. De exemplu, un titlu captivant despre un spectacol cu înghițitori de săbii și o meta descriere optimizată cu un CTA de tipul „Rezervă azi”  poate atrage trafic și încuraja conversiile.

Îmbunătățirea vitezei de încărcare a site-ului

Utilizatorii sunt obișnuiți cu viteza pe internet. Dacă un site încarcă lent, poate apărea frustrarea, iar vizitatorii pot părăsi site-ul înainte de a converti. O încărcare rapidă a paginilor îmbunătățește experiența utilizatorului și îi menține pe site pentru mai mult timp, crescând rata de conversie. 

Optimizarea ratei de conversie nu este o sarcină unică, ci o muncă continuă și iterativă. În acest proces identificăm, implementăm și testăm constant strategii și îmbunătățiri. Fără o înțelegere profundă a comportamentului utilizatorilor, a preferințelor acestora și a factorilor care influențează deciziile de conversie, nu putem realiza ajustările și îmbunătățirile necesare pentru a maximiza ratele de conversie. SEO Genius te poate ajuta să creezi strategii personalizate pentru a maximiza ratele de conversie și a aduce mai mult trafic calificat către site-ul tău. Contactează-ne astăzi pentru a începe!

Data articol: 2 mai 2024