Optimizare SEO: Promovare Site in Google
Conceptul și practicile de optimizare SEO (Search Engine Optimization) sunt menite să îmbunătățească vizibilitatea și clasarea site-ului tău în rezultatele motoarelor de căutare. Sunt, pe scurt, intervențiile asupra unui site care determină afișarea pe o poziție bună atunci când utilizatorii caută termeni specifici, precum „canapea extensibilă 2 locuri” sau orice altceva relevant pentru afacerea respectivă.
Dar de ce vrei ca site-ul să se regăsească în topul rezultatelor afișate?
Pentru că sub 1% dintre utilizatori verifică și rezultatele de pe a doua pagină din Google.
Practic, dacă afacerea ta nu este foarte vizibilă în online, pierzi majoritatea traficului organic potențial și, implicit, o mare parte din oportunitățile de a atrage noi clienți și de a crește vânzările.
Pe de altă parte, nu-ți dorești orice trafic organic, ci doar pe cel format din utilizatori care au o probabilitate mare de a-ți deveni clienți. Seo Genius îți poate ajuta site-ul să atragă trafic organic relevant, din care să obții conversii și vânzări.
Până când decizi să apelezi la servicii de optimizare SEO, îți prezentăm în acest articol cele mai importante aspecte ale promovării SEO, de la pașii pentru optimizarea site-ului la instrumentele pe care le poți folosi.
Ce este optimizarea SEO?
Optimizarea SEO a unui site presupune îmbunătățirea continuă la nivel tehnic și de conținut a acestuia (on-page SEO), și a modului în care este cunoscut și referit de alte site-uri prin legături (off-page SEO).
SEO on-page se referă la ajustările tehnice și de conținut realizate direct pe site pentru a-l face mai atrăgător și mai relevant pentru motoarele de căutare și utilizatori. Aceste ajustări includ optimizarea structurii URL-urilor, îmbunătățirea vitezei de încărcare a paginilor și optimizarea conținutului pentru a se potrivi cuvintelor cheie și pentru a răspunde la intențiile utilizatorilor.
Pe de altă parte, SEO off-page implică toate acțiunile realizate în afara site-ului pentru a crește autoritatea și credibilitatea acestuia în ochii motoarelor de căutare. Aici putem include strategii de link building, gestionarea prezenței pe social media și obținerea de recenzii și recomandări pozitive.
SEO este un domeniu în continuă schimbare, care se adaptează la tot felul de schimbări ale algoritmilor motoarelor de căutare. Cu toate acestea, cele două direcții majore de promovare SEO, on-page și off-page, rămân fundamentale în strategiile de optimizare SEO a site-urilor web.
De asemenea, o altă ramură importantă este Local SEO, care se concentrează pe îmbunătățirea vizibilității site-ului în rezultatele căutării locale, adaptându-se nevoilor și preferințelor utilizatorilor dintr-o anumită zonă geografică.
Avantajele optimizării SEO pentru afacerea ta
Dacă site-ul afacerii tale nu primește atâtea vizite pe cât ți-ai dori, sau dacă numărul acestora a scăzut drastic, nu te descuraja. Li se întâmplă chiar și celor mai buni dintre specialiștii SEO.
Brian Dean, SEO guru-ul din spatele platformei Backlinko a constatat că unul dintre articolele sale a pierdut într-un timp foarte scurt extrem de mult trafic, ajungând la un număr de 4-5 vizite pe zi. Și-a dat seama că articolul său nu era optimizat pentru intenția utilizatorilor – adică aceștia nu găseau ceea ce căutau sau nu erau satisfăcuți de informațiile descoperite. Dean a implementat o serie de optimizări menite să crească traficul organic.
- A determinat intenția utilizatorilor, apoi a modificat articolul astfel încât să satisfacă respectiva intenție.
- A optimizat experiența utilizatorilor, introducând un cuprins și scurtând introducerea.
- A crescut timpul petrecut de utilizatori citind articolul, adăugând câteva videoclipuri relevante.
Rezultatul? Traficul organic a crescut cu 652% într-o săptămână, iar articolul este și astăzi afișat în top 3 rezultate Google, după aproape 8 ani de la publicare.
Așadar, ce poate face pentru tine o campanie de promovare SEO? Ce aspecte poate îmbunătăți?
- Creșterea vizibilității și traficului
SEO îți pune site-ul în lumina reflectoarelor, pentru ca potențialii clienți să te repereze imediat în paginile de rezultate ale motoarelor de căutare. Acest lucru se traduce prin mai mult trafic organic către site-ul tău atunci când oamenii caută ce oferi.
- Obținerea traficului organic de calitate superioară
Prin SEO, atragi vizitatori care caută activ produsele sau serviciile tale, ceea ce înseamnă că ai mai multe șanse să convertești vizitele în vânzări.
- O mai bună experiență a utilizatorului
SEO nu înseamnă doar clasări mai bune în căutări, ci și un site mai rapid, mai ușor de folosit și cu conținut mai relevant. Știm cu toții cât de mult contează atitudinea angajaților și organizarea și așezarea produselor dintr-un magazin fizic. La fel se întâmplă și cu potențialii clienți care-ți vizitează site-ul: îi poți pierde la cel mai mic neajuns, fie că este vorba despre un meniu de opțiuni prea stufos sau de pagini care se încarcă mai încet cu o milisecundă decât maximul duratei atenției acestora.
- Creșterea credibilității și autorității pentru brand
Odată ce site-ul tău se clasează sus în căutări, devine mai credibil pentru potențialii clienți, ceea ce poate duce la mai multe vânzări și recomandări. Principiul autorității, care sugerează că oamenii tind să acorde mai multă încredere celor pe care-i percep ca fiind autorități într-un anumit domeniu, funcționează la fel de bine în online ca în viața reală.
- Îmbunătățirea eficienței costurilor cu promovarea afacerii
Comparativ cu publicitatea online PPC (Pay Per Click), campaniile de SEO marketing sunt mai eficiente pe termen lung și sporesc încrederea utilizatorilor în brand. Probabil ți s-a întâmplat și ție ca, la o căutare pe Google, să preferi să accesezi o pagină afișată în rezultatele organice în locul anunțurilor sponsorizate, pe care le poți percepe ca fiind înșelătoare. Prețul unei campanii SEO variază în funcție de particularitățile businessului tău, de obiectivele de afaceri, de competiție și de performanța SEO curentă, printre altele. Avantajul optimizării SEO este că, odată ce începi să te clasezi bine, traficul și lead-urile vin fără costuri suplimentare.
- Obținerea unui avantaj competitiv
Prin campanii eficiente de optimizare SEO poți depăși concurența în căutări, ceea ce îți oferă o cotă mai mare din trafic și mai mulți clienți. Există diverse instrumente software care te ajută să identifici subiectele și cuvintele cheie relevante pentru afacerea ta, pe care concurența le-a omis. Astfel, vei putea atrage mai mulți clienți decât competitorii tăi.
În ce constă promovarea SEO pentru site-ul tău?
Haide să-ți faci o idee despre ce va însemna promovarea SEO pentru site-ul tău. Să luăm două situații ipotetice:
- Pentru un magazin online de dimensiuni mici, optimizarea SEO poate pune accentul pe:
- crearea unor descrieri de produse captivante, bogate în cuvinte cheie tranzacționale;
- utilizarea unor imagini de înaltă calitate cu etichete alt relevante;
- implementarea recenziilor și evaluărilor de produse pentru a spori încrederea;
- adăugarea butoanelor de call-to-action clare și vizibile;
- crearea unei arhitecturi clare și intuitive a site-ului.
- Pentru a crește traficul organic relevant pe site-ul de prezentare al unui psiholog, strategia de promovare SEO poate cuprinde:
- crearea unui profil Google Business Profile și optimizarea conținutului pentru căutările locale;
- completarea strategiei de link building cu parteneriate și colaborări cu bloguri și forumuri din același domeniu;
- adăugarea unor videoclipuri relevante pentru a spori atractivitatea conținutului.
Soluțiile SEO trebuie să fie diverse și adaptate atât la specificul fiecărui site, cât și la obiectivele de business ale brandului. Fiecare strategie de promovare SEO trebuie personalizată pentru a obține rezultatele dorite.
Ești curios să afli cum putem îmbunătăți performanța site-ului tău? Lasă-ne un mesaj și vom discuta despre cum putem crea o strategie de optimizare SEO pentru site-ul tău.
Pașii pentru optimizarea SEO a site-ului în Google
Cum începem să optimizăm un site pentru Google? Cu o discuție despre unde vrem să ajungem – adică despre obiectivele SEO.
Stabilirea obiectivelor campaniei SEO
Pentru rezultate bune, campania de optimizare SEO are nevoie de obiective SMART, adică:
- specifice: definește obiective clare; „să creștem vânzările cu 50%” este un obiectiv specific, pe când „să ne clasăm mai bine pe câteva cuvinte cheie” nu;
- măsurabile: se pot cuantifica ușor prin clasarea în rezultate sau traficul organic;
- realizabile: să fie adecvate resurselor disponibile;
- relevante: să te ajute să atingi obiectivele de marketing;
- limitate în timp: să aibă un deadline, pentru a putea evalua în timp util eficacitatea tacticii SEO.
După ce am stabilit ce vrem să obținem, începem documentarea pentru a identifica îmbunătățirile pe care le putem aduce site-ului, cuvintele cheie încă netargetate și performanța sa actuală, printre altele.
Analiză și research
Ce analizăm, mai exact, înainte de a începe să optimizăm SEO un site?
- Audit SEO
O parte dintre informațiile necesare în această etapă le aflăm rulând un audit tehnic: ce pagini dau erori 404, care sunt URL-urile prea mari, dacă site-ul este optimizat pentru dispozitive mobile, printre altele.
- Analiza competiției
Analiza competiției ne arată atât tacticile SEO care funcționează în industria și nișa noastră, cât și punctele slabe ale concurenței. Putem identifica astfel oportunități pentru backlinkuri sau putem chiar descoperi cuvinte cheie pentru care putem obține o vizibilitate mai bună.
- Keyword research
Cercetarea cuvintelor cheie este esențială înaintea realizării oricărui conținut pe site, de la descrierile de produse, până la articolele de blog. Dacă în urmă cu un deceniu era suficient să extragem o listă de cuvinte cheie din Google Keyword Planner, astăzi procesul este mai complex.
Putem începe de la un topic specific, precum „exerciții abdomen”.
Adăugăm alte sugestii culese cu ajutorul unor instrumente de keyword research, precum cele gratuite oferite de Google, Ahrefs, Semrush.
Sugestii oferite de instrumentul gratuit de keyword research Ahrefs
Notăm câțiva indicatori care ne vor ajuta să facem, după aceea, o selecție: volumul de căutare, dificultatea (de clasare pe primele poziții), costul per click, trendul (ascendent sau descendent, se poate afla și din Google Trends) și relevanța pentru afacere.
Pentru noi idei de topicuri specifice, ne pot ajuta:
- pagina de Wikipedia;
- secțiunea „Alții caută și” din pagina Google;
- forumuri precum Softpedia, Quora sau Reddit;
- funcția de predicție din bara de căutare Google sau YouTube;
- cuvintele cheie targetate de competiție.
Selectăm apoi din lista formată cuvintele cheie relevante, cu trend ascendent și volum mare de căutare, dar cu dificultate redusă de clasare. Astfel maximizăm șansele de a obține o bună vizibilitate în mediul online.
Optimizare SEO ON-Page
Optimizarea SEO on-page constă într-un set de acțiuni concrete pe care le putem întreprinde la nivelul conținutului scris și vizual, structurii și elementelor tehnice ale unei pagini web. Aceasta include:
- optimizarea titlurilor de pagini și a meta descrierilor pentru a fi clare, concise și relevante;
- stabilirea de URL-uri simple și descriptive;
- utilizarea corectă a header tags;
- crearea de conținut orientat către utilizator;
- optimizarea imaginilor;
- realizarea de internal linking.
Toate aceste acțiuni contribuie la îmbunătățirea vizibilității în motoarele de căutare și la crearea unei experiențe mai bune pentru utilizatori.
Optimizare SEO Off-Page
Optimizarea SEO off-page implică activități externe site-ului, cum ar fi link building și promovarea pe social media, pentru a îmbunătăți clasamentul în motoarele de căutare.
Esențială este obținerea de backlink-uri de calitate și diversitate, care funcționează ca voturi de încredere. Strategiile SEO Off Page pot include advertoriale SEO, influencer marketing și prezența activă pe forumuri.
SEO Content Marketing
Content marketingul implică producerea și distribuirea de conținut valoros și relevant pentru a atrage și angaja audiența țintă, construind astfel o comunitate loială în jurul brandului. Scopul este de a oferi valoare și informații utile, nu doar de a promova direct produsele sau serviciile.
Aceasta poate include articole, videoclipuri, podcasturi și alte forme de conținut preferate de clienții ideali ai afacerii tale, contribuind la creșterea vizibilității brandului, autorității, traficului organic și conversiilor.
Tehnic SEO
Optimizarea aspectelor tehnice ale site-ului se face pe baza rezultatelor auditului desfășurat în etapa de analiză. Pentru a eficientiza procesul și a asigura rezultate optime pentru publicitatea SEO, recomandarea este de a începe cu acele optimizări care au cel mai mare impact și cel mai mic efort necesar implementării, precum adăugarea de atribute Alt imaginilor, optimizarea URL-urilor sau rezolvarea linkurilor stricate.
Un specialist SEO poate prioritiza optimizările, identifica problemele tehnice ascunse și aplica cele mai bune practici pentru a maximiza performanța site-ului tău în motoarele de căutare.
Local SEO
Deoarece utilizarea dispozitivelor mobile pentru căutări locale a crescut, optimizarea SEO în România include din ce în ce mai multe elemente de Local SEO.
Local SEO se referă la strategiile care cresc vizibilitatea unei afaceri pentru persoanele din apropiere. Optimizările SEO locale includ activarea Google Business Profile (fostul Google My Business), care permite afacerilor să-și gestioneze informațiile și să atragă clienți locali. Factorii de ranking includ cuvinte cheie locale, backlink-uri, citate NAP și recenzii pozitive, iar site-ul trebuie să fie bine optimizat și adaptat pentru dispozitive mobile.
Optimizarea SEO: ce implică o strategie eficientă?
Implementarea etapelor descrise mai sus va contribui semnificativ la îmbunătățirea vizibilității site-ului și, implicit, la creșterea numărului de conversii.
Însă, pentru ca o strategie de optimizare SEO să aducă cele mai bune rezultate, este foarte important să:
- creezi conținut mai bun sau diferit: uneori este suficient să redactezi un articol mai amplu și să-i adaugi grafice sau videoclipuri pentru a depăși competiția, iar alteori doar o perspectivă originală va putea atrage atenția și spori angajamentul cititorilor;
- optimizezi pentru intenția de căutare: verifică rezultatele afișate pe primele poziții la căutarea pe un cuvânt cheie și poți deduce ce vrea utilizatorul să vadă și să afle prin căutarea respectivă; de exemplu, dacă vrei să te clasezi bine pentru expresia cheie „cum fac nod la cravată”, va trebui să realizezi un videoclip care arată și spune, nu un articol care doar spune, indiferent cât de bine este formulată explicația;
- îmbunătățești și actualizezi conținutul: competitorii nu stau degeaba după ce publici un articol, iar pozițiile bune sunt doar temporare; revino frecvent asupra conținutului deja publicat și actualizează capturile vechi de ecran, adaugă informații noi și imagini mai relevante.
Ce instrumente poți folosi pentru optimizarea SEO?
Există sute de instrumente SEO, atât gratuite, cât și contra cost, însă pentru optimizări „homemade” te poți descurca foarte bine cu următoarele:
- Google Analytics și Google Search Console sunt două instrumente esențiale pentru monitorizarea și analiza performanței site-ului tău. Google Search Console oferă, de asemenea, informații detaliate despre cuvintele cheie care au generat afișarea paginilor din site-ul tău în rezultatele căutării Google. Ambele platforme sunt disponibile gratuit, dar necesită implementare pe site-ul tău pentru a beneficia de funcționalitatea lor completă.
- Google Keyword Planner pentru identificarea cuvintelor cheie relevante și volumul lor de căutare.
- Google Trends pentru a urmări tendințele de căutare și interesul publicului în timp real.
- Free Keyword Generator de la Ahrefs pentru generarea rapidă a ideilor de cuvinte cheie și a sugestiilor de termeni similari. Găsești aici și gradul de dificultate de clasare pe primele poziții al cuvintelor cheie returnate.
- Online Broken Link Checker pentru identificarea și remedierea linkurilor stricate de pe site-ul tău.
- Screaming Frog pentru analiza tehnică a site-ului și identificarea problemelor de indexare și optimizare on-page. Se poate instala gratuit, însă pentru a parcurge mai mult de 500 de linkuri ai nevoie de licență.
- PageSpeed Insights pentru evaluarea vitezei de încărcare a paginilor și optimizarea performanței site-ului.
- Semrush pentru analiza concurenței, identificarea oportunităților de link building și monitorizarea pozițiilor în motoarele de căutare. Pentru un singur proiect poți utiliza varianta gratuită, limitată la analizarea a 100 de pagini și acces la un număr redus de funcționalități.
Întrebări frecvente
Care sunt costurile pentru optimizare SEO?
Costurile pentru optimizare SEO pot varia în funcție de complexitatea proiectului și de nevoile specifice ale fiecărei afaceri.
Ce afaceri au nevoie de optimizare SEO?
Aproape orice tip de afacere poate beneficia de optimizare SEO pentru a-și îmbunătăți vizibilitatea online și pentru a atrage mai mulți vizitatori calificați pe site.
Pot optimiza un website fără ajutorul unei agenții sau unui specialist SEO?
Dacă dispui de suficient timp pentru a învăța lucruri noi și pentru a le implementa, desigur.
Dar dacă timpul tău este limitat și consideri că ar fi mai bine folosit pentru alte aspecte ale afacerii tale, atunci ar putea fi mai avantajos să externalizezi optimizarea SEO a website-ului către profesioniști.
Când produce optimizarea SEO primele rezultate?
Primele rezultate ale optimizării SEO pot varia în funcție de mai mulți factori, inclusiv de starea și performanța inițială a site-ului, concurența în domeniu și strategiile implementate, dar pot fi observate în mod obișnuit în câteva săptămâni sau luni.
În fiecare minut, se efectuează aproape 6 milioane de căutări pe Google, și acest număr este în continuă creștere. Dacă vrei ca site-ul tău să apară în primele poziții în rezultatele căutărilor pe cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta, optimizarea SEO este primordială. Cu cât rangul tău este mai sus, cu atât mai multe clicuri vei primi. Alege Seo Genius pentru o promovare SEO eficientă pentru site-ul afacerii tale!