Ce este un audit SEO: cei mai importanți factori de ranking
Când ai realizat ultima dată un audit SEO pentru site-ul afacerii tale? Știai că o astfel de analiză SEO este obligatorie:
- înaintea oricărei campanii SEO;
- înaintea unui redesign al site-ului (și după);
- trimestrial?
Gândește-te la auditul SEO ca la un set de analize medicale pentru un website. Rolul lui este să identifice problemele tehnice și să asigure site-ului nivelul de optimizare necesar pentru a putea atinge obiectivele tale de business. Dacă „sănătatea” acestuia lasă de dorit, este puțin probabil ca rezultatele acțiunilor dintr-o campanie de optimizare să fie cele preconizate. La fel cum unui sportiv cu deficit de vitamina D îi este aproape imposibil să crească masa musculară, oricâte exerciții ar face.
Te invităm, așadar, să afli ce este un audit SEO, cum se face și cum îți poate îmbunătăți prezența în online.
Ce este un audit SEO?
Auditul SEO este un proces de examinare a unui site, prin care se evaluează obiectiv starea acestuia, descoperind punctele slabe, erorile tehnice și oportunitățile de îmbunătățire pentru a maximiza vizibilitatea și performanța acestuia în motoarele de căutare.
Prin auditarea SEO a site-ului se verifică, practic, factorii de ranking pe baza cărora motoarele de căutare evaluează și stabilesc poziția acestuia pe pagina rezultatelor.
Importanța auditului SEO
Crucial pentru orice modificare majoră în site, dar și instrument de analiză periodică, auditul SEO îți oferă o serie de avantaje semnificative în cursa pentru pozițiile de top în rezultatele căutărilor.
- Contribuie la îmbunătățirea experienței vizitatorilor pe site.
- Deoarece auditul SEO poate fi realizat pe orice website, nu doar pe al tău, poți descoperi punctele slabe și forte ale competitorilor.
- Identifică oportunități de optimizare care pot crește ROI-ul.
- Îți prezintă noi perspective pentru dezvoltarea strategiei SEO.
- Te ajută să comunici celor din conducere importanța unor servicii SEO.
Elementele de bază ale auditului SEO
Să trecem, așadar, la treabă! Pentru a analiza SEO un site avem nevoie de Google Search Console (GSC) și instrumente de verificare precum Screaming Frog, PageSpeed Insights, Ahrefs sau Semrush. Opțional, putem folosi și Google Analytics 4, deoarece urmărește performanța site-ului dintr-o varietate de canale, nu doar Google.
Pentru verificarea profilului de backlinks poți utiliza, printre altele, GSC, tool-ul gratuit de la Ahrefs, Backlink Checker, sau opțiunea Backlink Audit de la Semrush.
Un audit SEO complet va analiza cea mai mare parte a celor 200+ factori de ranking On și Off Page. Redăm mai jos principalele verificări și optimizări pe care trebuie să le avem în vedere când realizăm un audit SEO, defalcate pe trei categorii (tehnic, SEO On Page și SEO Off Page):
Analiza tehnică a site-ului
- Indexare
- Site-ul și paginile importante sunt indexate.
- Fișierul robots.txt nu blochează conținut care ar trebui indexat.
- Sitemap.xml este încărcat în GSC și include linkuri valide, iar paginile respective se deschid fără probleme.
- Sitemap.xml nu este mai mare de 50MB sau 50.000 URL-uri.
- Navigare
- Site-ul este paginat corect.
- Filtrele (navigația fațetată) sunt corect implementate (aspect foarte important în auditul SEO pentru un magazin online).
- Nu există erori JavaScript.
- Paginile care returnează eroarea 404 sunt redirecționate către alt conținut relevante.
- Site-ul nu folosește taguri meta refresh.
- Performanță
- Toate imaginile se afișează corect.
- Funcția de cache este activată unde este posibil.
- Imaginile sunt comprimate.
- La rularea în PageSpeed Insights site-ul are un scor bun la cei 4 indici de încărcare a paginilor (FCP, LCP, CLS, INP).
- Accesibilitate
- Paginile site-ului sunt accesibile pe dispozitive mobile.
- Elementele pe care se poate da click nu sunt prea apropiate unele de altele.
- Când apar erori la introducerea datelor, utilizatorului îi sunt furnizate descrieri explicite.
- Aspecte cu risc de penalizare
- Site-ul nu este compromis.
- Site-ul nu face aglomerează cuvinte cheie.
- Site-ul nu prezintă conținut diferit pentru motoare de căutare și utilizatori (cloaking).
- Site-ul folosește corect datele structurate.
Optimizare SEO ON Page
- A fost specificată versiunea canonică dorită a site-ului în GSC.
- Tagurile <title> nu lipsesc, sunt unice pentru fiecare pagină.
- Nu există mai multe pagini care targetează același cuvânt cheie.
- URL-urile urmează cele mai bune practici.
- Imaginile sunt relevante, au tilturi desciptive și atribute Alt.
- Conținutul site-ului este original.
- Versiunea HTTP:// redirecționează către HTTPS://
- Linkurile interne nu au atribute nofollow.
- Conținutul important este la mai puțin de 4 clickuri de pagina principală.
Optimizarea SEO Off Page
Auditul SEO Off Page evaluează profilul de backlinks, comparându-l cu cel al competitorilor, și prezența site-ului pe social media.
- Evităm prezența unui număr mare de backlinkuri de la aceeași sursă.
- Există o proporție decentă de linkuri cu atribut Nofollow.
- Ancorele sunt diversificate, naturale (fără exces de exact match).
- Site-urile care trimit către site-ul auditat sunt relevante, de calitate și cu vechime.
Aspectele de mai sus sunt doar o parte dintre cele care trebuie urmărite într-o analiză SEO a site-ului. Pentru a te asigura că nu pierzi nimic din vedere, apelează la servicii SEO profesionale.
Top factori de ranking
Dintre cei peste 200 de factori de ranking pe care îi ia în considerare Google, există câțiva care au nevoie de cea mai mare atenție pentru ca site-ul tău să poată urca în clasamentul rezultatelor de căutare.
- Conținut calitativ, relevant, informativ.
- Profil „sănătos” de backlinkuri.
- Site-ul este accesibil pe dispozitive mobile, se încarcă rapid și poate fi indexat de motoarele de căutare.
- Cuvinte cheie relevante optimizate SEO în site.
- Experiență bună pentru utilizatori.
- Date structurate implementate.
- Site-ul are prezență pe social media.
Cum se pot rezolva problemele post-audit?
După încheierea auditului vei obține o listă cu oportunități de optimizare SEO. Procesul de remediere va fi unul de durată, însă partea bună este că odată ce începi să le rezolvi, vizibilitatea site-ului se va îmbunătăți.
De unde știi, însă, cu ce să începi? Care sunt prioritățile din lista problemelor post–audit?
Evaluează impactul asupra performanței site-ului (viteza, relevanță, autoritate) și efortul (timp, bani, resurse) pe care îl implică rezolvarea fiecareia dintre problemele SEO identificate în audit.
Ocupă-te mai întâi de aspectele care au un impact mare, însă implică un efort scăzut. De exemplu, poți rezolva rapid linkurile stricate, poți optimiza SEO titlurile și meta descrierile, poți completa atributele Alt ale imaginilor și poți ajusta corespunzător fișierele robots.txt sau sitemap.xml. Site-ul va putea beneficia în scurt timp de o creștere a traficului organic și a poziționării în rezultate.
Optimizările SEO cu impact mare, care vor da site-ului un avantaj competitiv, îmbunătățind autoritatea și crescând conversiile, sunt și cele care necesită un efort mare. Planifică rezolvarea acestora în timp.
Problemele ușor de rezolvat, însă care nu au nici un impact puternic pentru performanța site-ului, pot fi ignorate (cel puțin până când le remediezi pe cele de mai sus). Aici intră, de exemplu, optimizarea SEO pe cuvinte cheie cu volum foarte mic de căutare, fără prea mare relevanță, sau ajustările estetice ale site-ului.
Nu uita să monitorizezi rezultatele comparând metricile post-audit cu cele originale, pentru a înregistra progresul.
Auditul SEO este un pas esențial pentru îmbunătățirea performanței site-ului tău în motoarele de căutare. Poți utiliza instrumentele de audit menționate de-a lungul articolului – unele oferă indicații clare pentru remedierea problemelor descoperite.
Procesul de auditare a unui site poate fi consumator de timp, însă expertiza unui specialist SEO poate accelera acest proces în mod semnificativ. Seo Genius te poate ajuta nu doar cu auditul SEO al site-ului tău, ci și cu remedierea problemelor semnalate și, pe baza acestor informații, cu dezvoltarea unei strategii SEO personalizate pentru a-ți maximiza vizibilitatea și performanța online.