Adresa URL: află ce înseamnă

SEO Genius » Blog » Adresa URL: află ce înseamnă

Adresele URL sunt elemente esențiale ale experienței online, facilitând navigarea utilizatorilor printre miliardele de resurse disponibile pe internet și asigurându-le accesul precis la destinația dorită. De asemenea, ele permit dezvoltatorilor web să organizeze și să stabilească conexiuni între diverse pagini și resurse online. Fără adrese URL, lumea digitală ar fi radical diferită, iar modul în care accesăm informații și interacționăm cu internetul ar fi mult mai complicat și mai limitat. 

Să știi ce e o adresă URL este important în diverse situații:

Ce înseamnă adresa URL?

O adresă URL (Uniform Resource Locator) reprezintă adresa unei pagini web sau a unui fișier specific (cum ar fi un curs, un videoclip, o imagine, un GIF etc.) de pe internet. Este exact ceea ce tastezi în bara de adrese a browser-ului tău pentru a accesa o resursă online.

Cele mai multe browsere web afișează URL-ul unei pagini web deasupra paginii într-o bară de adrese. Un URL tipic ar putea avea forma:

Pentru a înțelege ce este un URL, trebuie să cunoaștem componentele sale: 

Unele adrese URL conțin și alte elemente, precum în exemplele următoare: 

Textul care vine după semnul întrebării (?) reprezintă parametrii care schimbă conținutul unei pagini pe baza cheii și valorii specificate. 

Textul care urmează după semnul hash (#) reprezintă ancora, o parte a adresei URL care duce utilizatorii la o secțiune specifică dintr-o pagină web. În exemplul nostru, „cite_note-2” navighează la nota de subsol numărul 2. 

Exemple de adrese URL

Acum, după ce am explicat ce înseamnă URL și ce componente are, să vedem și câteva exemple de adrese URL, fiecare cu o structură și un scop diferit:

Protocolul HTTPS indică o conexiune securizată (HTTPS),  prin care informațiile trimise între browser și serverul web sunt criptate și protejate împotriva interceptării.

Protocolul HTTP indică o conexiune nesecurizată.

Această adresă URL direcționează către un client de e-mail.

Protocolul FTP (File Transfer Protocol) se folosește pentru transferul de fișiere între un client și un server. 

Adresa URL duce la ancora internă #books-last1 din pagină.

Ultima parte din structura adresei URL reprezintă un fișier html.

URL-ul duce la o pagină de căutare cu parametrii „shakespeare”.

Adrese HTTPS vs HTTP: care este diferența

În timp ce explicăm ce este adresa URL, trebuie să ne îndreptăm atenția și către protocoalele HTTP și HTTPS. Ceea ce le diferențiază este că, spre deosebire de protocolul HTTP, HTTPS adaugă criptare prin SSL/TLS pentru a securiza conexiunile între browsere și servere. Această criptare previne accesul neautorizat la date sensibile precum parolele, informațiile personale sau cardurile de credit.

Cu alte cuvinte, dacă HTTP este similar unei cărți poștale, care poate fi citită de oricine, HTTPS este o scrisoare în plic sigilat. 

Deoarece HTTPS oferă o securitate mai mare în transmiterea datelor între browser și server, motoarele de căutare precum Google îl utilizează ca un semnal ușor de clasare în algoritmul lor de indexare și clasare a paginilor web. Așadar, dacă site-ul tău utilizează HTTPS, vei avea un avantaj ușor în clasamentul motoarelor de căutare față de cei care nu-l utilizează. 

Adresa URL optimizată SEO: reguli importante

Strategia SEO a unui site trebuie să cuprindă, neapărat, și o serie de acțiuni îndreptate către optimizarea adreselor URL. Acestea trebuie să fie simple, descriptive, unice, ușor de citit și înțeles de către utilizator, însă există și alte câteva recomandări specifice din partea Google, a căror implementare poate contribui semnificativ la creșterea rangului site-ului în rezultatele căutării organice.

Cuvintele cheie

O adresă URL ar trebui să fie clară cu privire la conținutul paginii, astfel încât atât utilizatorul, cât și motorul de căutare să înțeleagă subiectul și să o afișeze adecvat în rezultatele căutării.

Un exemplu bun de URL ar fi: /cele-mai-frumoase-rochii-scurte/

În schimb, un exemplu neinspirat de URL ar fi: /pagina1234/

Cel mai bun mod de a face URL-urile să fie descriptive este să folosești chiar cuvântul cheie pe care vrei să te clasezi în rezultatele căutării. Poți afla din articolul nostru despre cuvinte cheie cum să-l descoperi pe cel adecvat unei pagini web. 

Nu este nevoie să înghesui cuvinte cheie secundare în adresa URL: pe lângă riscul de a fi penalizat pentru spam, un URL prea lung afectează experiența utilizatorului. Imediat îți explicăm ce înseamnă un URL prea lung.

Lungimea

O lungime ideală pentru o adresă URL este în intervalul de 50-60 de caractere. Dacă depășește 60 de caractere, poate afecta negativ clasamentul paginii în rezultatele căutării și poate fi trunchiat la afișare. Încearcă să exprimi subiectul paginii în cel mult 4 sau 5 cuvinte.

Evitarea cuvintelor de legătură

Din motivul explicat mai sus, este preferabil să eviți includerea cuvintelor de legătură precum „și”, „cu”, „pe” etc.  în adresele URL. Nu vei fi penalizat din cauza unor URL-uri în care apar astfel de cuvinte care fac legătura între cuvintele esențiale, însă vor fi ignorate de către algoritm. Important este ca textul adresei URL să aibă sens pentru cititor.

Evitarea diacriticelor și a caracterelor speciale

Chiar dacă acorzi o mare importanță corectitudinii gramaticale, evită utilizarea diacriticelor în adresa URL, la fel și în cazul emoticoanelor. Motivul constă în faptul că acestea pot cauza probleme pentru browsere, ceea ce duce la dificultăți în utilizare.

Caracterele acceptate în construirea unei adrese URL sunt cele aflanumerice, la care se adaugă semnul (-). Caracterele nesigure, precum [ ] { } | \ ” % ~ # < >, la care se adaugă blank (spațiul gol) pot genera diverse erori. 

Evitarea majusculelor

Utilizarea literelor majuscule în adresele URL poate duce la redirecționări sau erori 404 pe anumite servere. 

Evitarea repetițiilor

Nu este recomandat să repeți cuvintele cheie sau orice alt cuvânt într-o adresă URL. Acest lucru este inutil și nu va aduce niciun beneficiu în clasamentul paginii în motoarele de căutare. Mai mult, repetiția excesivă poate fi percepută ca o încercare de manipulare a algoritmilor de căutare, ceea ce poate afecta negativ credibilitatea conținutului tău în ochii utilizatorilor și în rezultatele căutării.

Utilizarea cratimei

Pentru a separa cuvintele în adresele URL, Google recomandă utilizarea semnului (-). Acesta face adresele URL mai ușor de citit și de înțeles atât pentru utilizatori, cât și pentru motoarele de căutare. Evită underscore-urile sau spațiile și, de asemenea, unirea cuvintelor.

Pentru a crește vizibilitatea site-ului tău în rezultatele căutării, este important să urmezi recomandările de bune practici pentru construirea adresei URL, precum și cele pentru optimizarea SEO On-Page.

Atunci când optimizezi adresele URL, te asiguri că site-ul tău este bine poziționat în căutările online și că oferă o experiență plăcută utilizatorilor. Respectă principiile de bună practică și fii atent la detalii, pentru a crea URL-uri eficiente și ușor de navigat. Astfel, contribui la creșterea vizibilității și relevanței site-ului tău online. Dacă ai nevoie de ajutor în optimizarea SEO a site-ului tău, contactează echipa de specialiști SEO Genius și te vom ajuta să obții rezultate remarcabile!

Data articol: 29 aprilie 2024