Motoare de căutare pe internet: Cum funcționează?

SEO Genius » Blog » Motoare de căutare pe internet: Cum funcționează?

Tu ți-ai putea imagina viața fără internet, fără să ai acces rapid la orice informație? E destul de dificil să ne întoarcem în timp, să trăim fiecare zi fără să butonăm telefonul atunci când așteptăm un taxi, când nu e gata nota de plată sau când vrem să ne destindem puțin. Acum, motoarele de căutare sunt asistenții noștri personali. Răspund rapid la orice întrebare, selectează cu atenție informațiile și ne țin la curent cu tot ce este nou. Vrei să știi cum funcționează? Citește articolul nostru și află ce este un motor de căutare, dar și cum îți poți face compania cunoscută cu ajutorul simpaticului Google.

Ce este un motor de căutare?

Un motor de căutare este un instrument folosit de utilizatori pentru a căuta informații pe internet. Putem spune că este locul în care cererea se întâlnește cu oferta, locul în care oamenii ajung la produsele și serviciile dorite, iar companiile care știu deja ce este SEO fac tot posibilul pentru a ajunge în topul rezultatelor afișate. Cel mai bun exemplu aici este Google, care deține peste 90% din numărul total de căutări. Totuși, o să descoperi, pe parcursul acestui articol, că există și alte motoare de căutare. Toate sunt sisteme informatice complexe, proiectate pentru a indexa informațiile în mod organizat. În acest fel, utilizatorii găsesc informații specifice, în funcție de căutările pe care le fac. Dacă vrei să cauți o patiserie bună în orașul pe care îl vizitezi, fii convins că vei găsi o adresă exactă în doar câteva secunde. Durează mai mult să tastezi în bara de search ceea ce te interesează decât să primești un răspuns exact.

Cum funcționează motoarele de căutare?

Pentru a-i oferi utilizatorului o experiență plăcută, rapidă și exactă, motorul de căutare își împarte munca în 3 sarcini bine definite: cercetare, organizare și evaluare. În termeni specifici, ne referim la crawling, indexare și ranking. Iată cum funcționează:

Crawling

Sunt o mulțime de informații pe internet. Cum reușește motorul de căutare Google să îți ofere cele mai bune rezultate? Pentru a înțelege cât mai bine acest termen – crawling, ai putea arunca o privire în biblioteca de acasă sau pe rafturile unui prieten pasionat. Cărțile sunt ordonate după autor, editură, gen etc. Așa se întâmplă și în „sertarele” motoarelor de căutare. Totul este organizat în funcție de mai multe criterii. Pentru a avea acces la toate documentele din internet, motoarele de căutare folosesc niște programe, cunoscute ca spiders sau crawlers, care scanează toate informațiile și le organizează în serverele lor, exact ca rafturile cu cărți. Practic se formează o bază de date.

Hai să ne imaginăm acum că vrei să mănânci o pizza la tine acasă și chiar să te relaxezi gătind. Ce faci? Scoți telefonul și tasezi, cel mai probabil: rețete de pizza. Motorul de căutare va căuta prin sertare toate paginile care conțin termenii pe care tu i-ai introdus în bara de search. Scopul final este de a-ți oferi o experiență cât mai plăcută, deci cele mai bune rezultate. Așa se face că motorul de căutare va cerceta elementele On-page și Off-page ale site-urilor pentru a găsi pagina care se potrivește cel mai bine cu căutarea făcută. Aceste elemente fac parte din orice campanie SEO și ne referim aici la: elemente tehnice, link-uri interne, link-uri de legătură cu alte site-uri, calitatea acestora, cuvinte cheie folosite, calitatea și unicitatea conținutului etc.

Indexare

Informațiile găsite în călătoria făcută de crawlers sau spiders sunt bine organizate și stocate pentru a fi utile motorului de căutare. Sigur că nu toate informațiile din site vor fi memorate, ci doar cele care prezintă interes algoritmilor. Aceștia din urmă au rolul de evalua relevanța paginilor și de a decide dacă merită sau nu să ocupe un loc bun în clasamentul cu rezultatele căutării. Dacă și tu deții un site, trebuie să știi că indexarea este primordială pentru succesul tău online. Dacă rămâi invizibil pentru Google, nici publicul țintă nu te va observa. Ai nevoie de consultanță SEO pentru a pune lucrurile în mișcare. Acum totul se întâmplă online. Trebuie să fii acolo.  

Ranking

Ne întoarcem acum la căutarea ta. Atunci când tastezi anumite cuvinte cheie în bara de search, site-urile care se potrivesc cel mai bine cu acele cuvinte vor fi sortate și analizate cu atenție de algoritmii motoarelor de căutare. La final, se ordonează în funcție de relevanță și credibilitate. Această clasificare se numește ranking. Deși există peste 200 de factori de ranking, motoarele de căutare pe internet sunt suficient de inteligente încât să-ți ofere rezultate precise cât ai clipi.

Motorul de căutare Google

Google este unul dintre cele mai folosite motoare de căutare și, dacă ar fi să intrăm în statistici, l-am găsi pe prima poziția în top. Este cel mai cunoscut și cel mai utilizat motor de căutare la nivel mondial, unul care își îmbunătățește constant algoritmii, oferind utilizatorilor o experiență tot mai plăcută. Cel mai probabil, chiar și tu ai ajuns aici după ce ai făcut o căutare în Google. Pe lângă faptul că are o interfață simplă și intuitivă, ușor de accesat de orice categorie de vârstă, acest motor de căutare și-a câștigat popularitatea datorită atenției pentru detalii. Iată prin ce se diferențiază:

Cele mai folosite motoare de căutare

Deși noi ne-am obișnuit cu Google, există și alte exemple de motoare de căutare. Unele dintre acestea se bucură de o popularitate uriașă în anumite zone ale lumii. Iată o listă cu cele mai cunoscute:

Pe lângă acestea, există și alte motoare de căutare, mai puțin cunoscute și utilizate, precum: Dogpile, Webopedia Search, AOL.com etc. În trecut exista și Picsearch – un motor de căutare după imagini.

Metode de promovare in motorul de căutare Google

Există o serie de strategii și metode de promovare prin intermediul motorului de căutare Google. Aici ne referim, în principiu, la practicile SEO, la anunțurile plătite și la prezența în căutările locale.

Optimizarea site-ului pentru motorul de căutare

Mulți dețin un site, dar nu toți atrag publicul țintă. Aici intervine rolul optimizării SEO. Cu ajutorul specialiștilor, poți atrage trafic calitativ și relevant pentru afacerea ta. În funcție de specificul afacerii și de starea actuală a site-ului web, se creează conținut de calitate (util, informativ, unic și relevant pentru publicul tău), se optimizează conținutul cu ajutorul cuvintelor cheie (relevante pentru publicul tău), se construiesc link-uri de calitate atât intern, cât și cu alte site-uri relevante, se modifică structura site-ului, se îmbunătățesc elementele tehnice etc.

Google My Business

Google este foarte atent atunci când vine vorba de căutările locale. E un mare plus atât pentru utilizatori, cât și pentru afacerile mici și mijlocii. Îți poți încărca și actualiza datele în Google My Business în mod gratuit, iar Google te va aduce în topul căutărilor pentru rezultatele specifice. Cum funcționează? Dacă cineva caută pe telefon „cea mai bună pizzerie”, cel mai probabil caută locații din apropiere pentru că se află în pauza de masă. Google înțelege nevoia utilizatorului și își ajustează căutările în funcție de locația acestuia. Astfel, afacerile locale vor apărea în primele rezultate, cu indicații precise despre locație. Profilul GMB trebuie să includă: numele companiei, adresa, numărul de telefon, website-ul, orele de funcționare, fotografii și recenziile clienților.

Google Ads sau SEM

Așa cum plătești pentru publicitatea la radio sau TV, Google îți oferă posibilitatea de a-ți promova site-ul, plătind pentru fiecare afișare a anunțului tău. Poți ținti utilizatorii specifici în funcție de anumite cuvinte cheie, în funcție de locație și alte criterii. Practic, atunci când un utilizator caută un produs sau un serviciu, în partea de sus apar o serie de recomandări marcate cu „sponsorizat”. E o metodă eficientă de a genera trafic relevant în site, dar trebuie să acorzi o atenție deosebită bugetului.

În final, este evident că motoarele de căutare au devenit parte din viața noastră. De la simpla căutare a informațiilor uzuale până la optimizarea conținutului pentru afaceri, Google a revoluționat modul în care ne petrecem timpul pe internet, modul în care ajungem la produsele și serviciile care ne interesează.

Data articol: 1 mai 2024